lördag 26 januari 2013

Palestrina!

Varje gång jag sätter på en platta med Palestrinas musik frågar jag mig om det finns något vackrare. Och varje gång jag lyssnar till Bach frågar jag mig om det finns något häftigare. Så drar jag mig till minnes det jag läste i en bok om den nutida tonsättaren Arvo Pärt för några år sedan, han säger: Musiken finns där hela tiden, det enda som behövs är någon som lyssnar och skriver ned den. Och hans musik är för övrigt bland det finaste man kan höra... Är så glad att jag vuxit ifrån allt det där med ett fåtal favoriter som med automatik utesluter alla andra från ens hemgjorda parnass. I torsdags fick jag njuta av Mozarts musik vid en församlingslunch och mindes lite skamset mina tonår. Då var jag en hängiven Wagnerian och, tyckte jag då, Wagner var den ende som alls kunde komponera en opera värd namnet, tätt följd av Richard Strauss. Kunde t o m påstå att Verdi och Mozart vid en jämförelse stod för lättviktigt trams. Visst hade jag fel - men poängen ligger inte där. Jag älskar fortfarande Wagners och Strauss musik, men kan också njuta av mycket annat. De som känner mig vet ju att jag samtidigt är närmast nörd när det gäller den brittiska rock-gruppen Jethro Tull. Och visst är jag ett hängivet fan - men det betyder inte att allt annat är dåligt. När folk frågar mig om favoritlåtar eller älsklingsstycken har jag upptäckt att det bara finns ett svar: Det beror av vilket humör jag är på. Så välsignat då att det finns så oerhört mycket olika musikstilar att lyssna till och låts sig inspireras av. Och detta hindrar mig inte från att av och till konstatera att vissa typer av musik inte faller mig i smaken, men det betyder inte att jag har ifrågasatt kvaliteten eller kunskapen hos dem som komponerat eller framfört den. Undantaget från den regeln är för mig melodifestivalen som nu med trailers börjar förorena SvT. Jag tycker fortfarande att detta upptrissade, genomkommersiella spektakel är ett hån mot alla seriöst arbetande musiker. Att en hel del duktiga artister är med spelar ingen roll. Väl medveten om att jag nu låter gnällig tänker jag sluta för denna gång - men jag skriver om melodifestivalen för enda gången av ett skäl: Eftersom jag vägrar kasta bort tid med att titta på det kommer jag för flera veckor framåt att hamna utanför en massa diskussioner som fyller fikaraster, kvällspress och sociala medier. Det gör mig inget - ibland är det bara skönt att inte ha något att säga....

3 kommentarer:

  1. Det du skriver är så sant. Jag kanske inte gillar allt, men det finns någon där ute som gillar det och det ska de få göra utan att jag skriver dem på näsan att jag inte tycker om det. Jag gillar opera, kan lyssna i timmar men byter lätt mellan olika typer av musik, jag tar till mig det jag tycker om allt från opera till visor.

    Melodifestivalen - å mitt favoritprogram i många år. Jag har tittat sedan barnsben men så hände något förra året. Trots att min favorit vann, trots att hon vann hela spektaklet så kände jag bara en stor saknad av en melodifestival som var lugn. Där allt skrik och skrän inte fanns. Jag orkade inte ta det till mig. Jag satt och läste samtidigt. Det tog slut.

    och Wagner ja han är bra men det finns även annat ;)

    och det finns Tongångarna ;) 11 juni har vi vår vårkonsert i Lida.

    och du, de som sjöng tillsammans med Haninge Sinfonietta före jul de var bra de! Var det Ösmo kyrkokör? Jag ber om ursäkt att jag inte minns riktigt.

    SvaraRadera
  2. Jo - det var Ösmo kyrkokör. De är nog den bästa kyrkokör jag haft nöjet att jobba tillsammans med. Och de ska vara med i kyrkodramat som jag inom kort kommer att börja tjata om. Jag håller med om att folk ska få tycka om vad de vill - och just för att så många envisas med att tycka om melodifestivalen som jag tyckt genuint illa om ända sedan 70-talet envisas jag med att säga vad jag tycker. Dessutom finns det massor av musik som jag inte gav plats i det här inlägget. Blev inspirerad av att lyssna till Palestrina, och sedan löpte fingrarna bara på... Om jag är hemma tänker jag dyka upp den 11 juni, var så säker!

    SvaraRadera
  3. Jag måste bara säga att jag blir så glad när ni skriver att vi (ösmo kyrkokör) är duktiga. Det är en av mina största mest glädjefyllda saker i mitt liv att sjunga i vår lilla kör på landet. Roligt att folk uppskattar den själ och glädje vi lägger ner i vår sång.

    SvaraRadera