tisdag 1 januari 2013

Om att lägga av det gamla

Det hör till god ton att önska varandra gott nytt år vid den här tiden på året. Samtidigt är medierna fulla av återblickar och listor över allt möjligt som det just avslutade året innehöll, på gott och ont. Hur går vi in i det nya utan att helt tappa perspektivet bakåt. Allt var inte bättre förr, men det bästa med det som var förr är att vi kkan lära oss något av det som hänt. Det positiva för att bygga vidare och det negativa kan föhoppningsvis lära oss hur vi inte ska göra nästa gång. Det som har hänt och varit är där för alltid - oavsett om det stannar i minnet eller inte. Det jag personligen kommer att minnas bäst av 2012 är att jag än en gång ryckte upp mina bopålar - en omställning som tagit både tid och kraft. Jag fick debattera religion och samhälle med Christer Sturmark på Folkets hus i Nynäshamn. Jag kämpar för att få ut min tredje roman, som legat färdigskriven i två år och fått en artikel om kristendom och skönlitteratur publicerad i tidsskriften Horisont. Mitt favoritband, Jethro Tull, kom med sin bästa platta på ett kvartssekel, och i novbember hade jag den stora glädjen att få höra dem live. Men jag var tvungen att åka til Köpenhamn för det. Hoppar de över Sverige för att svenska rockjournalister gör sitt bästa för att tiga ihjäl dem? Vet inte, men måste ställa frågan. Så vad hoppas jag av 2013? Att köphysterin ska avta genom att vi som inte ställer upp på konsumismen går samman och börjar göra något annat tillsammans. Att kyrkovalet till hösten handlar om annat än krystade politiska partistrukturer. Trons insida till exempel. Ska vi äntligen komma på att det är sekulariseringen inifrån som är det största problemet? Om vi som påstår oss följa Jesus i hela vår livsföring visar att det inte gör någon skillnad alls att vara kristen har vi ju inte mycket här att göra. Vi behöver inse att ett ja till Jesus samtidigt måste innebära ett nej till en hel del av det som betraktas som självklart i ett sekulariserat samhälle. Jag vill gärn ha reaktioner på dtta luddiga uttalande innan jag börjar räkna upp exempel. God fortsättning så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar