fredag 25 januari 2013

När allt fryser

Huttrande i en lägenhet där värmeledningarna inte tycks klara av att hålla polarkylan utomhus stången kommer jag att tänka på ett dåligt skämt jag hörde på 70-talet: Vad kallas "frusna lådor" i Bibeln? Jo - Isaskar. Medger att det är dåligt och förutsätter en bekantskap med Bibeln som idag tycks vara på retur bland folk i allmänhet. Är det därför som jag lite missmodigt känner att den yttre kylan och temperaturen på kulturklimatet och -debatten och tycks ha nått fryspunkten? Varför ska ett nytt humanistiskt förbund alls behöva bildas? De har förvisso rätt i att Förbundet humanisterna kört fast i sina hjulspår av religionsfientlighet och att debatten blivit på tok för polariserad. Men förbundet Kristen humanism har funnit länge - även om det nyligen bytt namn. Är det inte hög tid att sluta med vapenskramlet kring dessa frågor? Vi behöver ju varandra. Och när det gäller tron på Gud kan vi väl komma överens om att vi inte är överens för att upptäcka hur mycket vi faktiskt har gemensamt. Alla vi som är djupt oroade över klimatförändringar, våld mot svaga individer och grupper, girigheten som griper omkring sig som en månghövdad hydra för att bara ta några få exempel. Vi som reagerar på detta och annat kan använda både kristna, humanistiska och naturvetenskapliga argument för att försöka få en ändring till stånd. Det jag önskar mig är åtskilliga nya allianser som kastar den sittande aliansen ur sadeln vid nästa års val. Inte för att jag har några större förhoppningar på dem som i så fall kommer istället - men värre än det är kan det knappast bli. Och mer orkar jag knappt tänka eftersom jag behöver vira in mina kalla fötter i ett pöar filtar.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar