lördag 5 januari 2013

Lär vi av historien?

Idag har SvD en artikel apropå att det är åttio år sedan Weimarrepubliken i Tyskland praktiskt sett upphörde i och med nazisternas maktövertagande. Berlin var en kulturell häxkittel under hela 1920-talet trots ekonomisk kris och oläkta sår från första världskriget. Teatern, musiken och litteraturen frodades som aldrig förr med många nya och chockerande uttryck. Mycket av det som producerades skulle under trettiotalet hamna på bokbål, fördömas som "entartete Kunst" eller i största allmänhet förbjudas. En stor homosexuell subkultur frodades likaså, för att under nazismen bli utsatt för förintelsen på samma sätt som judarna. Fast istället för den gula judestjärnan tvingades de homosexuella som inte mördades direkt att bära en rosa triangel på sina kläder... Idag har vi också ekonomisk kris. Att homosexualitet varken betraktas som kriminellt eller sjukt längre är i och för sig ett framsteg - men mörka krafter som inte gillar sakernas tillstånd växer sig starkare i opinionen. Ingen kan idag uttrycka sig som nazisterna den gången gjorde om judarna offentligt utan att bli lika offentligt nedgjorda vilket också är ett framsteg. Men nu hojtas det om hotet av en islamisering istället. Inte för att jag personligen stödjer islam i allmänhet - den enkla anledningen är att jag är kristen och alltså inte tror som muslimerna. Trots att både kristna, muslimer och judar räknar Abraham som vår stamfar. Men att ifrån min annorlunda tro sluta mig till att islam är roten till allt elände i vår tid är att ta till samma enkla lösningar som nazisterna byggde sin framgång på. Enkla lösningar på komplicerade problem tycks attrahera folk under alla svåra tider. Jag misstänker att det finns många fromma muslimer som är djupt förtvivlade över de odjur i människohamn so världen över i Guds namn begår terrorbrott och förslavar folk i de länder där de faktiskt har makten. Iran och Saudiarabien kan väl räcka som exempel än så länge med tanke på att Talibanerna för ögonblicket inte är något annat än den terroriströrelse de varit hela tiden. Men både Afganistan och Pakistan ligger i farozonen för nya terrorvälden från det hållet. Lite funderingar bara, apropå ett citat vars upphovsman jag har glömt namnet på: "Det enda vi lär av historien är att vi ingenting lär av historien." Det är hög tid att vi hjäps åt att ändra på det.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med, jag är oroad över hur man nu hänger ut islam och muslimer...
    /Liv

    SvaraRadera
  2. Jag bara testar om det går att kommentera innan jag kommenterar på riktigt. /Ann-Charlotte

    SvaraRadera