fredag 8 augusti 2014

Skamsen präst.

Hittade genom en fb-vän ett blogginlägg av kollegan Ulf Lindgren i Stockholms stift som fick mig att skämmas så att jag rodnade. Av kommentarerna förstår jag att han genom sitt naiva påstående att ISIS inte står för en religiös konflikt har fått åtskilliga människor att lämna svenska Kyrkan. Om nu denne Lindgren vore representativ för vår Kyrka hade jag själv tagit min mats ur skolan med en gång - men han är faktiskt inte ett dugg representativ. Att folk lämnar Kyrkan pga vad han skriver är något som drabbar även mig. När jag började läsa trodde jag i min enfald att han ville visa hur komplext skeendet i den aktuella konflikten är. Men det visade sig tvärtom vara en absurd förenkling, så grov att det hela blir till lögn i toleransens och yttrandefrihetens namn. Funderar starkt på att anmäla honom till domkapitlet i Stockholm. Hade jag själv varit biskop hade saken varit ganska enkel: Be om ursäkt och ta tillbaka, annars rycker jag kragen av dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar