tisdag 29 juli 2014

Förlorad tro?

"Vi förlorar inte tron - den slutar att prägla våra liv, det är det hela." Så låter Georges Barnanos huvudpersonen i sin roman "Prästmans dagbok" skriva. Just hemkommen från en vecka i Taizé har jag funderat och mediterat mycket över just detta - den förlorade tron, som enligt Bernanos alltså är något annat. Jag reste till Taizé präglad av bedrövelsen över samtalsklimatet, eller snarare bristen på detsamma i svensk kristenhet. Stod i valet mellan att som tjänare i Kristi Kyrka fortsatt engagera mig med mina bidrag till helheten eller att isolera mig i den lilla församling där jag tjänstgör och strunta i resten. Jag kommer hem med ett beslut fattat att än så länge inte ge upp den världsvida gemenskapen. Men jag efterlyser ett annat tonläge från alla sidor. Och bannlyser allt tal om inklusivitet så länge det innebär exkluderande av alla som ifrågasätter de beslut som fattats i politisk ordning utan ett omsorgsfullt teologiskt förarbete. Jesus säger att vi ska älska varandra - var finns den kristna syskonkärleken på bloggar och i tidningskrönikor idag? Vidare säger han att vi alla ska vara ett så att världen kan tro (Joh. 17) - om vi alla uppfattade detta som ett bud att följa med alla olika uppfattningar om vad det i praktiken innebär skulle allt se annorlunda ut. Praktiken äger rum på församlingsnivå och olika samfund emellan på lokalnivå. Har den institutionella nivån vett att lyssna in vad som faktiskt händer runt omkring i kristenheten när det gäller just åtlydnaden av detta Jesu kungsbud? Och har vi gräsrötter jobbat tillräckligt med vårt högmod för att i vår tur lyssna till dem som i kraft av teologisk kunskap och praktiserad bön har betrotts med ett större ansvar? Om inte har tron slutat prägla våra liv, och då är Kyrkan precis så illa ute som en del vill göra gällande. Jag återkommer om detta - men nu får det räcka för idag.

3 kommentarer:

  1. Jag har rört mig i bloggvärlden se 06 ungefär. Då var det mycket hat från ateister. Det har lugnat sig enormt.
    Men kristna emellan är det kärvt. Många har snöat in på detaljer. Andra kan vara så mångordiga att man inte kan varken läsa eller kommentera.
    Sen finns de allvarliga diskussionerna. Ibland i lyssnande. Men tyvärr så blir även det mer argumentation, förlöjligande än delande.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst boken du nämner men funderar över citatet. Jag tycker det är en öppen fråga – att man förlorar sin tro beror ibland på vad man ”råkat ut” för direkt eller indirekt. Om man uppfattar det man drabbats av som ”orättvist” är det lätt att överge sin tro utan att man därför ska behöva bli betraktad som avfälling.

    Jag har inte följt kristna bloggar men tror på vad ”kyrksyster” säger. Istället tittar och bloggar jag om naturen, trädgård, vackra bilder - och den bloggvärlden är vänligheten själv, både bilder och synpunkter är som en försmak av vägen till himlen.

    Jag tycker det är bra att du fortsätter med att bevaka och framföra dina synpunkter världsvitt omkring.

    Många ”jag” men jag pratar för mig själv.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna - blev överraskad eftersom jag länge trott att min blogg knappast är läst. Tonen i era kommentarer är också en uppmuntran i sig. De ger mig lust att gå vidare....

    SvaraRadera