torsdag 28 augusti 2014

Lurad

Det borde förvåna att det nya avtalet med NATO inte har väckt större rabalder. Men jag har slutat bli förvånad över de styrandes bedrägerier. Det Sverige jag växte upp i var neutralt (åtminstone var det vad vi fick höra) och ett NATO-medlemskap skulle aldrig komma ifråga. Så gick svenska soldater in under NATO-befäl i Afghanistan. Stridisarna i flygvapnet fick också leka med NATO i Libyen. Folkpartiet var under lång tid förvaltare av en gammal, fin liberal ideologi och värda min respekt - även om jag inte delade deras uppfattningar. Sedan har de förvandlats till euro- och NATO-fanatiker och tycks ha placerat sig till höger om moderaterna. Är det de som har drivit på i det fula spel som nu förbereder för NATO-övningar på svensk mark? Detta beslut som i gårdagens nyheter bara presenterades som ett faktum utan allvarliga ifrågasättanden från något håll. Vårt land smygs alltså in i en militärallians utan att vi väljare får en chans att säga vårt i frågan. Är inte sådana beslut så stora att de behöver luftas ordentligt i debatt innan de fattas? Och var finns alla journalister som gräver nu? Slutligen: Alla ni som hävdar att svenska media är vänstervridna - vad säger ni om det här? Blir bara bedrövad över att media agerar knähund till en högerregering som smygvägen ansluter oss till en militärallians utan att det väcker det minsta uppseende. Jag trodde faktiskt att vi lever i en demokrati - men i detta avseende är jag grundlurad.

2 kommentarer:

  1. Jag bleknade - är född -47 uppvuxen i Karlskoga med en far, som arbetade i Bofors. Kanske var det därför jag redan som liten var medveten om det kalla kriget och krigets fasor. En trygghet var dock att Sverige var neutralt.

    Även min man bleknar - han är född -37 och upplevde som liten hur Åbo bombade.

    Jag saknar också debatt och ifrågasättande.

    SvaraRadera
  2. Panelen i "God morgon världen" tog upp frågan i morse. Men det gav inte så mycket.....

    SvaraRadera