lördag 6 mars 2010

I musikens värld

Efter att ha spelat några rocklåtar med några av den kyrkliga ungdomsgruppens medlemmar på församlingens insamlingsdag för Haiti (för övrigt på initiativ av församlingens barngrupper) sjönk jag ner i kyrkbänken här hemma för att avnjuta bl a Bach och Stanley. Fantastiskt med en kyrkomusiker som ser till att det är musik i fas med kyrkoåret varenda lördag kl 15. Mindre bra att vi bara var 5 stycken som hittade dit... Väl hemma igen drog jag mig till minnes att jag läst en intressant artikel om Gustaf Mahler häromdagen och letade fram en LP med hela första och halva femte satsen av dennes andra symfoni - "Aufersteung". Dessutom fick jag sjunga ett par psalmer vid ett brandop i Länna kyrka. Arvo Pärt påstår att musiken finns hela tiden - det viktiga är att det finns någon som lyssnar och skriver ner den. Det är väl ungefär som Michelangelo lär ha sagt: (fritt ur minnet) Bildhuggarens uppgift är att ta fram bilden ur stenblocket. Det finns mycket fantastisk musik som spelas runt om i världen. Skada att så få vill uppleva den levande, äkta varan. Nu när det enda media tycks vilja skriva om är alla upphovsrättsliga strider tack vare möjligheterna att ladda ner musik på nätet. Själv är jag upphovsman och glad för de slantar som ramlar in då och då - men mindre glad åt dem som driver upphovsrättsfrågorna hårdast, skiv- och filmindustrin... Tacka vet jag det äkta, levande! För att omedelbart motsäga mig själv kan jag också meddela att bandet jag spelar med, Spunk, nu ligger utlagt på Youtube. Vi spelar en gammal Beatleslåt och man hör hur publiken sjunger med på refrängen. Ta fram Youtube, skriv Spunk Aktivum och ni får en filmad livelåt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar