tisdag 2 mars 2010

Gardell förenklar!

Har just sett första avsnittet av Jonas Gardells söndagsskola med blandade känslor. Något irriterande är hans tendens att framställa sig som den förste som upptäckt de tankar han serverar. Jag är med honom i att den gudsbild som Gamla testamentet ger är synnerligen sammansatt och jag har länge kämpat i bön med att förstå befallningen att begå etnisk rensning. Jag är inte färdig med den kampen och blir det kanske aldrig heller. Gud är ett mysterium och varje tid har sina blinda fläckar. Vår egen tids mörker handlar nog om att försöka förstå allt - också det som inte går att förstå. Inte för att jag tror att Jonas Gardell kommer att läsa dessa rader, men jag vill ändå reflektera över en detalj i hans program. Har Gud verkligen "favoriserat" en stam? Om vi ser på hur Guds efterföljare genom tiderna har betett sig kan det se så ut. Men tar vi ett helhetsgrepp på Gamla testamentet är det inte någon favorisering det handlar om. Israels folk blev utvalda av Gud TILL TJÄNST - inte till makt. Och när de förväxlade tjänsten med makt gick det dem illa. Det slutade med ett ödelagt Jersualem och deportation. Och mycket av reflektionen hos folket i exilen handlar just om att de dragit sitt bittra öde över sig själva genom att inte hålla det en gång ingångna avtalet. Som Guds tjänare ser jag mig själv som i-anspråk-tagen av Gud för att tjäna honom, vilket jag bäst gör genom att försöka göra som Jesus skulle ha gjort gentemot min nästa. Att jag sedan är präst betyder att jag också har ett ansvar för att leda gudstjänst, men då är jag tillsammans med Guds folk. Alltså alla som vill höra Gud till. Vore intressant att möta tankar om just detta innan jag skriver vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar