måndag 14 juli 2014

Läs BOKEN!

Äntligen har jag kunnat ta mig tid att läsa Niklas Rådströms "Boken" som jag köpte på bokmässan i fjol. För den som inte vet det: Författaren har gjort en roman av Bibeln - en helt lysande roman! Stundtals brast jag i gråt vid läsningen - både av det vackra språket och det modiga och samtidigt respektfulla sättet att hantera materialet. Som präst är jag av naturliga skäl väl hemmastadd i Bibeln. Det gjorde att jag så att säga kände till allt som skulle hända i förväg - spänningen låg i hur författaren använde materialet. Och han överraskade mig på flera plan. Dels visste jag redan vilken kompetent författare Rådström är, men nu har han överträffat sig själv. Mina förväntningar var högt ställda och överträffades ändå med råge. Han gör krysskopplingar mellan olika bibelavsnitt som känns hisnande och ändå landar mitt i hjärtat. Och som den författare han är väljer han att göra Skaparen till en skrivande konstnär som skriver fram hela skapelsen och dess fortsättning. Syndafallet yttrar sig i att de människor han ger liv går honom ur händerna. Jag vet inget om Niklas Rådströms eget förhållande till den kristna tron - men Bibeln är han väl inläst på och hanterar den som en sann mystiker. Det finns bara en sak att göra: LÄS BOKEN! Jag talar inte om rätt eller fel tolkning utan om det som varje seriöst troende människa måste göra - låta skriften bli levande in i egen tid och andning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar