lördag 7 september 2013

Yta och djup

Den här gången vill jag parentetiskt inleda med att det manus som hindrat mig från att blogga ligger utskrivet vid min sida och färdigt för bearbetning. 186 manussidor att attackera med rödpennan - själva vardeblivandet av historien är i mål. Men det var inte det jag tänkte skriva om. Som präst är jag engagerad av kyrkovalet - de som hamnar i beslutande församlingar kan ju faktiskt påverka mina möjligheter att utföra det uppdrag jag har ganska mycket. Jag far illa av de politiska partiernas kampanjer för att få röster i sammanhang där många av deras medlemmar aldrig ens skulle komma på tanken att delta aktivt. Från både vänster och höger har jag hört argumentet att någon måste representera alla dem som betalar avgift utan att vara med. Alltså reducerar man det hela till en fråga om att förvalta pengar och struntar i att Kyrkan tillhör Kristus och inte oss. En annan vanlig populistisk idé från politiskt "vänsterhåll" är att det vertikala arbetet är mindre viktigt än det horisontella - underförstått: Vi som ser mässan på söndagen som kraftsamlingspunkt för Guds folk struntar i att tänka socialt och hjälpa de svaga. Den som tittar in i t ex den församling där jag själv tjänstgör ser snart att det ena är beroende av det andra. Vi samlar kraft i bön, ord och sakrament för att sedan gå ut och verka i den värld vi också är en del av. Populistiskt så det förslår att i propagandasyfte skapa en motsättning som inte finns. Slutligen är jag trött på allt hackande på endast Sverigedemokraterna - jag skulle aldrig rösta på dem i något enda sammanhang och tycker att deras politik är undermålig och på alla punkter emot det jag själv står för. Men i Kyrkans sammanhang i allmänhet, och kyrkovalet i synnerhet ser jag ingen som helst skillnad på dem och övriga riksdagspartier! De vill föra in SIN agenda i ett för dem främmande sammanhang där målet i verkligheten är att följa Jesus, inte att förverkliga ett partiprogram. Så en uppmaning till alla som tänker rösta i kyrkovalet är att strunta i all valpropaganda. Som alltid plaskar den på ytan och tar inte tag i de riktigt allvarliga frågorna. Dyk på djupet och välj ett av de partipolitiskt obundna alternativen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar