söndag 8 september 2013

Politik eller makt?

Idag hörde jag i radion från en god vän som är socialdemokrat att allt i Kyrkan har med politik att göra. Om det underförstått betyder att de partipolitiskt obundna nomineringsgrupperna är helt ickepolitiska har min goda vän och de som tycker likadant faktiskt missat en hel del - eller är det en del av valkampanjernas förenklingar som än en gång lyser igenom? Själv är jag från tiden för mitt politiska uppvaknande till solidaritet med Vietnams och Chiles förtryckta folk matad med Matteusevangeliets tjugofemte kapitel - allt vad ni gjort eller inte gjort osv. En predikan som bränner till har politisk udd, den totala jämlikheten vid nattvardsbordets altarrund är politiskt sprängstoff i alla tider, diakonatets omsorg om de svaga är radikalt politiskt så att det tjuter om det, Skaparens uppdrag till människan att förvalta jorden istället för att idka rovdrift är ett politiskt imperativ om något. Varför propagerar då jag emot riksdagspartiernas inblandning i kyrkopolitiken? Bland annat för att jag finner politik alltför viktigt för att överlåta enbart till politiker. För att jag som kristen ska solidarisera mig med alla, oavsett vilken politisk uppfattning de råkar ha. Eftersom alla är i behov av försoning, uppmuntran och livsmod. Visst får både sossar, moderater och andra partimedlemmar ställa upp i kyrkovalet - men vad har partibeteckningen där att göra? För mig är politik långt mycket mer än politiska partier - det handlar om hur vi verkar och organiserar oss i samhället. Och eftersom de politiska partierna eftersträvar makt genom riksdagsplatser har jag extra svårt att stå ut med dem i kyrkopolitiken. Dels har de i den världsliga politiken i praktiken abdikerat för börsen och en internationell storfinans som vi inte kan rösta bort. Dels är den makt som Jesus representerar genom Kyrkan av ett helt annat slag än den partipolitiska makten. Därför förespråkar jag att vi ska rösta bort riksdagspartierna ur kyrkopolitiken så att Kyrkan kan ägna sig åt reell politik för alla människor istället för att liera sig med dem som bara kan tänka makt - Guds makt är annorlunda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar