onsdag 5 mars 2014

Lära sig något nytt?

Igår var det fettisdagen vilket i Ösmo församling innebar Dårarnas fest i Sockenstugan. Stolligheter i musikens, historiernas och sketchernas tecken. Och givetvis frossande i semlor. En variant av karneval som blev ännu mer lyckad än vi vågat hoppas. Och idag är det askonsdagen. I och med mässan ikväll börjar allvaret som fastan innebär. Detta dubbla perspektiv på tillvaron tycks gå alltmer förlorat i välfärdsländerna. Fest, allvar och fest igen. För många av oss som tar skiftningarna på allvar innebär till exempel den kristna fastetiden att lära sig något nytt - både om Gud och om sig själv. Och vägen till de nya lärdomarna heter att avstå. Från något vi i och för sig har glädje av men som vi egentligen inte behöver. Och det behöver inte bara handla om mat och godis. Det är upp till var och en vad vi väljer att avstå ifrån - men den plats som blir tom i vår kalender kan gärna fyllas med extra bönestunder, uppbygglig läsning eller stärkande promenader. Och kanske inse att livet inte bara handlar om att välja, för i det ögonblick vi väljer något så väljer vi automatiskt bort mycket annat. En besk sanning för en del, har jag förstått... men blir vi sjuka och medicinen smakar beskt brukar vi ju ta den ändå. Tänk om själen är sjuk? Själv är jag övertygad om att vår själ lider av en sjukdom som på teologiska heter Synden, och att den behöver botas. Så önskar jag god fasta till alla och gör mitt bästa för att med Guds hjälp följa alla mina goda föresatser dessa 40 dagar och till slut lära mig något nytt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar