torsdag 4 juli 2013

Obehaglig sanning

Kunskapskanalen har just visat en dokumentär om sex och äktenskap i mullornas Iran. Med hänvisning till fatwor och traditioner kan ett par där ingå tillfälliga äktenskap på t ex en halvtimme. Att mannen redan är gift innebär inget hinder eftersom han kan ha upp till fyra fasta fruar och hundratals tidsbegränsade och tillfälliga äktenskap om han vill. Enligt de mansgrisiga mullor som intervjuades var detta ett effektivt sätt att hindra all prostitution i Iran. Det faktum att mannen betalar för detta tillfälliga arrangemang gör att det i mina ögon är precis detsamma som prostitution och mullorna blir alltså ingenting annat än ynkliga hycklare som är väldigt noga med att tvätta sig enligt alla föreskrifter när de går in i moskén för att be. Den kvinnosyn de ger uttryck för i åtskilliga yttranden i filmen är skrämmande i all sin vidrighet. Dessutom vet jag från annan källa att åtta- och nioåriga flickor gifts bort i både Iran och åtskilliga arabländer. Om detta ingår i lagstiftningen har vi alltså att göra med lagligt pedofilbeteende och inget annat. Jag försöker vara tolerant, men min tolerans når en oöverstiglig gräns vid dessa fenomen. Det handlar inte bara om värderingar - det handlar om en s k kultur som dessa snuskiga mullor hävdar är enligt Guds vilja. Om dessa rader når längre än mina krior brukar göra lär jag väl bli kallad för islamofob, men då är man ute i ogjort väder. Jag har haft kärleksfulla dialoger med äkta, gudfruktiga muslimer som aldrig ingått ett tillfälligt äktenskap eller hyser en absurd uppfattning om att mannen måste få leva ut sin sexualitet medan en kvinna som gör likadant riskerar att bli stenad eller hängd. Den som går med på att en nioårig flicka gifts bort med en vuxen man är pedofil, eller medverkar till att ett sådant brott begås. I Sverige döms sådana kryp i regel till sluten psykiatrisk vård. Enligt min enkla åsikt borde de dessutom bli kemiskt kastrerade. Punkt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar