fredag 19 juli 2013

Etapp 1 i mål!

Med hänvisning till mitt förra inlägg kan jag inte låta bli att ge ännu en rapport från skrivarverkstaden i Ösmo. Kan avslöja så mycket om den roman som just nu växer fram att den är tänkt att bestå av tre delar. Och nu är första utkastet till del 1 färdigt! En som inte är införstådd med skrivandets processer och olika hinder på dess väg kanske då uppmuntrande vill gratulera mig till att jag gått en tredjedel av vägen. Ja - tänk om det vore så enkelt! Karaktärerna har utvecklats medan jag skriver. En del som skrevs i början går inte ihop med det som har kommit nu i slutet när allting har lossnat på allvar. Så det är inga tre etapper det handlar om, snarare minst trettio! Dessutom är delar av berättelsen placerade i historiska miljöer vilket kräver åtskilligt av efterforskningar. En del hade jag läst in mig på innan inspirationen grep fatt i mig - och nu har jag upptäckt kunskapsluckor som måste fyllas och i sin tur kan kräva omskrivningar, strykningar och tillägg. Men nu går skrivaren varm - innan del 2 får börja gro blir det pappersmanus och rödpenna i soffan innan återgången till datorn och genomförandet av rättningar och ändringar. En sak vet jag säkert: Mina fingrar dansar fort över tangenterna, och de rena skrivfelen är säkert legio. Men de ska rättas till nu. Och i två veckor har jag skrivit under sena kvällar eftersom jag inte har semester längre, utan stortrivs med att vara igång i Ösmo-Torö församling. God fortsättning på sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar