söndag 18 april 2010

Den gode herdens söndag

Eftersom jag är ledig idag firade jag högmässan i Strängnäs domkyrka. Vår gode domprost är en bra predikant och jag känner mig fortfarande upplyft av det jag var med om. Ändå undrar jag lite över en detalj: Texterna om Jesus som herden är så välkända, sa domprosten. Det är i och för sig sant. Det jag uppfattar som problemet är hur vi ska översätta det. För Jesu samtida var bilden av herden fullt begriplig av den enkla anledningen att den då var i allra högsta grad vardaglig. Alla visste vad en herde var. Hur slitigt och farligt jobbet var och att herdar ofta sågs som de lägsta i samhället av många andra. Åtminstone bland dem som hade jobb och positioner. Men vem av oss som lever på 2000-talet har sett en herde i aktion? Vem förstår djupen och höjden och bredden av det Jesus vill säga? Då var det vardagligt, nu har det av bland annat romantiken fått en utslätad och romantisk aura omkring sig som gör det svårt för många att ta orden på riktigt allvar. Hur förkunna vilket slitigt och föraktat job Jesus tar på sig för vår skull och så framkalla den tacksamhet det skulle innebära? Detta har varit min kamp under denna söndag under ett drygt kvartssekel i Kyrkans tjänst - finns det någon som har ett bra svar på min fråga - vilken vardaglig bild av idag kan vi lägga sida vid sida med det som var vardag för 2000 år sedan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar